Jak prowadzić rejestry VAT?
Ewidencja VAT jest prowadzona elektronicznie w formie rejestru sprzedaży i zakupu produktów, towarów i usług obarczonych podatkiem VAT. Na podstawie prowadzonego rejestru sprzedaży można wyliczyć kwotę należnego podatku VAT i odprowadzić go do właściwego urzędu skarbowego. Z kolei na podstawie rejestru zakupów można dokonać odliczenia naliczonego podatku VAT.
Co musi zawierać rejestr VAT i jak go prowadzić?
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, rejestry VAT muszą być prowadzone w programie komputerowym do tego przeznaczonym i przekazywane w formie elektronicznego pliku JPK_VAT. Większość przedsiębiorców najczęściej powierza prowadzenie rejestrów VAT w Łodzi biurom księgowym, co zapewnia im prawidłowość prowadzonych wpisów.
Ewidencja musi być prowadzona rzetelnie, skrupulatnie i nie zawierać błędów. Prawo nakazuje, by w rejestrze znalazły się takie informacje jak:
- dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania;
- wysokość podatku należnego i naliczonego, obniżającego kwotę podatku należnego;
- korekty podatku należnego i naliczonego;
- kwota podatku, który zostanie odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego;
- kwota podatku do zwrotu od urzędu skarbowego;
- dane istotne dla procesu identyfikacji transakcji.
Rejestr VAT w strukturze JPK_VAT
Rejestry sprzedaży w pliku JPK_VAT powinny zawierać datę sprzedaży, numer dokumentu sprzedaży wraz z datą jego wystawienia, dane identyfikacyjne nabywcy, kwotę netto oraz kwotę podatku należnego. Z kolei rejestry zakupów zawierają dane identyfikacyjne wystawcy, numer faktury, kwotę netto i kwotę podatku naliczonego.
Należy pamiętać, że nie wszystkie zakupy są uwzględniane w ewidencji. Niektóre z nich, np. takie, które nie zmniejszają kosztów prowadzenia działalności, nie mogą zostać odliczone od podatku należnego.